HORITZÓ 2020: una nova proposta de model pedagògic
“La transformació educativa és possible, no és una quimera”
Conferència de Josep Menéndez
Professors i personal d’administració de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi (HTSI) van tenir l’oportunitat d’assistir a una conferència sobre el projecte Horitzó 2020, realitzada per Josep Menéndez, Director de Relacions Corporatives de la Fundació Jesuïtes Educació.
Durant la conferència, Josep Menéndez va donar a conèixer els detalls sobre la transformació educativa que proposen des de la Fundació Jesuïtes i la xarxa que assoleixen: 8 escoles, 13.000 alumnes i 1.300 educadors repartits en 7 centres a Barcelona i 1 a Lleida. En paraules de Menéndez, el projecte es basa en un canvi cultural: “en la connexió dels alumnes amb el seu aprenentatge dins d’un ecosistema d’innovació”. A més, afegeix que “la transformació és possible, no és una quimera. No hi ha un únic model pedagògic educatiu i és complexa però viable”.
Segons el ponent, aquest canvi cultural és participatiu, sistemàtic i disruptiu. De la mateixa manera, no s’ha de tractar com a opcional i tècnic. “No consisteix a aplicar metodologies, és més un canvi de mirada que no aconseguirem només amb petites accions”, va explicar Menéndez.
L’objectiu del projecte Horitzó 2020 és construir una educació integral a través d’un anàlisi que doni lloc a la modificació de la programació perquè, més tard, modificar l’organització dels alumnes i, per últim, l’organització dels professors. Així, d’una banda, es prioritzen l’aprenentatge, l’autoavaluació i els resultats i, d’altra banda, possibilita la creació d’espais per compartir l’adquisició de coneixements. “La idea és tenir una escola del segle XXI no centrada en l’educació, sinó en garantir que s’aprèn, que no s’enfoqui tant en els professors, sinó en com podem integrar tots els talents i ritmes d’aprenentatge a una aula”
Les 4C importants per al projecte HORITZÓ 2020
Per a aquesta Fundació, l’aprenentatge envolta la construcció de la persona, el més important en l’àmbit educatiu. Per això es basen en la regla de les “4C”: les persones han de ser conscients, competents, compromeses i compassives. “Fins i tot, a vegades, sumem una C més de creativitat com una de les obligacions noves de l’ésser humà”, va manifestar Menéndez. Aquest programa de competències transversals i específiques s’enriqueix amb altres dos elements essencials per aconseguir la transformació educativa: la docència compartida i el treball cooperatiu per projectes i basada en problemes.
El model pedagògic de la Fundació Jesuïtes Educació neix a partir de l’essència de la pedagogia ignaciana i la seva tradició d’acompanyar el creixement de les persones. A més de treballar en la promoció i difusió del projecte Horitzó 2020, impulsen la formació de professors de FP. Recentment, han fet pública la primera avaluació de l’impacte de la NEI (Nova Etapa Intermitja) d’Horitzó 2020 sobre els alumnes i que podeu consultar a través d’aquest enllaç: 35 factors per calibrar el canvi educatiu (Horitzó 2020).